Pagina's

Leven: Waarde

"Ik wil leven naar de waarde die ik heb"

Iemand vertelde dit laatst tegen mij. Steeds herhaal ik het voor mezelf en steeds probeer ik het opnieuw tastbaar te maken. Want hoe doe ik dat? Leven naar de waarde die ik heb.

Iedereen heeft waarde, ongeacht wat die persoon ook doet. Niemand komt ter wereld zonder waarde, soms maken mensen dingen mee of doen zij (daarom) dingen die niet waardevol zijn voor zichzelf of voor deze wereld. De dingen die zij doen zijn soms onhandig of niet goed te keuren, maar dat betekent niet dat zij geen waarde hebben. Heb je ooit een baby gezien die niet in staat was om liefde te geven en te ontvangen? Hoe waardevol is dat!

Ik heb dus geconcludeerd dat ik (veel!) waarde heb, los van de dingen die ik doe. Hoe leef ik daar naar? Wat zijn de dingen die ik kan doen, waar ik goed in ben en waarmee ik het leven voor mezelf en voor andere een beetje meer kan geven. Als ik waarde heb hoe kan ik die dan in mijn leven vormgeven?

In de eerste plaats door mezelf lief te hebben en goed voor mezelf te zorgen. Concreet houdt dat in dat ik gezond wil eten, maar met ook op zijn tijd natuurlijk de 'ongezonde' dingen. Ik wil sporten, gewoon omdat dat goed voor mij is. Het lijkt me heerlijk om meer ruimte te hebben. Ruimte door tijd te maken voor de dingen te doen die ik leuk vind om te doen, door letterlijk mijn kamer opgeruimd te houden en door de 'moet' dingen die ik normaal zó goed kan uitstellen gelijk te doen.

Hoe zou ik mijn leven nog meer willen vormgeven naar de waarde die ik heb? Ik wil lachen met vrienden, samen muziek maken en concerten geven, ik wil liefde geven en ontvangen, niemand afkeuren (vooral mezelf niet), ik wil de mooiste reizen maken en fijne mensen ontmoeten. Maar het belangrijkste van alles is voor mij, gelukkig zijn en de dingen doen die ik graag wil doen. Ik wil genieten van de momenten die mij aan komen waaien en geen seconde voorbij laten gaan om iets moois te maken van dat moment.

Dat is wat ik nodig heb om mezelf het leven te geven wat ik verdien, daar wil ik naar leven. Ik wil dit niet omdat andere zeggen dat het goed voor me is, omdat ik status, aanzien, geld en macht wil hebben of omdat het zo moet en de norm is. Nee, ik wil deze dingen zo doen, omdat ik het waard ben.

1 opmerking:

  1. Wat een ontzettend mooi, inspirerend stuk. "Ik wil leven naar de waarde die ik heb". Nu een post-it op mijn deur. ;)

    BeantwoordenVerwijderen